Habonyista komisszárok a szerkesztőbizottságban, fideszes miniszterek a címlapokon

Nem Brückner Gergely főmunkatárs az egyetlen, aki távozni fog a Figyelő csapatából a közeli napokban – nem kockáztat sokat, aki erre teszi meg tétjét. A szégyentelen fideszes médiatarolás újabb fejezete: egy ex-államtitkár és országgyűlési képviselő, egy habonyista agitpropos és a tulajdonos Schmidt Mária táskahordozója az úgynevezett szerkesztőbizottságban.

Minden a felszámolással kezdődött. Nincs a gazdasági életben, aki elhinné, hogy van ilyen véletlen. A Figyelő akkori kiadója, a Mediacity Kft. egy 2,5 milliós kifizetetlen számla miatt felszámolásba dőlt. A felszámoló-sorsoláson Fortuna az államnak számos esetben megbízhatóan dolgozó Börcsök Sándor cégének dolgozott.

Börcsökről érdemes a Direkt36 cikkét elolvasni. A lényeg: a szakember Seszták Miklós fejlesztési miniszter jó ismerőse, amúgy pedig olyan kényes procedúrákat vezényel, mint például a quaestoros Tarsoly Csaba cégeinek (ETO Park, Győri ETO) megszüntetése. Ezeket történetesen a Seszták alá rendelt, állami tulajdonú nemzeti felszámoló társaság képviseletében.

A kiadó felszámolása 2015 novemberében kezdődött és alig egy évig tartott. Bár állítólag voltak valódi piaci vevőjelöltek a Figyelőre, amikor kiderült, hogy az újság kormány-közeli felvásárlási célpont, sikítva menekültek. Kezdetben Garancsi István, illetve a Matolcsy-rokon Szemerey Tamás állítólagos érdeklődéséről szóltak a pletykák, majd Schmidt Mária jött a képbe.

Az újság így a tavaly november 29-én alakult K4A Lapkiadó Kft.-é lett, ami közvetve Schmidt Mária történész, múzeumigazgató és NER-es főideológus, valamint két gyermeke családi cége. Azaz, bár kétségtelenül Schmidt vezényli a parádét, kisebbségi közvetett Figyelő-tulajdonos az LMP elnökségi tagja, Ungár Péter is. Ráadásul a K4A-t az ő sógora (nővére férje), Berecz Kristóf vezeti, aki kuratóriumi elnök volt az Ungár honlapját, a Reflektort kiadó alapítványban.

Ungár az Átlátszónak annyit mondott: édesanyja nem vonja be az üzleti döntéseibe, a Figyelő megvásárlásáról is a médiából értesült.

Nem ez az első eset amiről írunk, hogy a családtagok eltérően ítélnek meg szenzitív befektetési lehetőségeket: Ungár tulajdonosként ellenezte azt is, hogy versenyen kívül vegyenek az államtól az einstandolt magánnyugdíj-vagyonból származó részvényeket.

A Mediacity-Figyelő-felvásárlást mindenesetre rapid módon lezavarták az érdekeltek. A felszámolást december 2-i végzéssel nyilvánította befejezettnek a bíróság „a cég megszüntetése nélkül”.

A Varga Miklós üzletember érdekeltségében álló Mediacity, amely több kisebb szakmagazint továbbra is megjelentet, működik tovább, csak a Figyelőt szervezték ki. Méghozzá úgy, hogy a K4A vállalta a lapra eső tartozások kifizetését. Hogy ez pontosan mennyi pénz, üzleti titok, a Mediacity teljes kötelezettségállománya ugyanakkor tetemes volt, 600 millió forintot tett ki a 2015-ös mérlegzáráskor. Mindehhez 180 milliós veszteség társult.

Az üzleti megfontolás gyakorlatilag kizárható. A hetilapot a felszámolás kezdete óta nem auditálják, az utolsó hitelesített adat 8 ezres értékesített példányt mutatott, kiadói berkek havi tízmilliós veszteséget emlegetnek.

Az agitációs cél a héten vált nyilvánvalóvá, amikor az újság közleményben tudatta, szerkesztőbizottság dolgozik majd a megújuláson, a tagok: L. Simon László (Fidesz) országgyűlési képviselő, Lánczi Tamás századvéges vezető elemző és Tallai Gábor, a Terror Háza Múzeum programigazgatója.

Simon a Magyar Nemzet online kiadásának már aznap sietett leszögezni, hogy nem akarnak független lapot csinálni, mert szerinte ilyen nincsen is.

Simon zavaros gazdasági mutyikban érintett volt kulturális államtitkár leginkább azzal maradt meg a köztudatban, hogy összerúgta a port Lázár János kancelláriaminiszterrel, akit Schmidt amúgy sem szívlel. Lánczi Habony Árpád és a migráns-civil-stb ellenes kormányzati háborúk agytrösztje, Arthur J. Finkelstein közös brit cégének ügyvezetője. Tallai pedig Schmidt táskahordozója.

Tudomásunk szerint Schmidt egyebekben sem a nyugodt munkahelyi légkört elősegítő visszafogott tulajdonosként viselkedik. A múlt héten részt vett például egy lapindító-lapértékelő értekezleten, ahol forrásaink szerint gyakorlatilag ízekre szedte az újságot, nem csak a megjelent anyagokkal, de a következő számba tervezettekkel kapcsolatban is élesen kritikus hangnemben fogalmazott.

Bár azt nem lehet mondani, hogy politikai ukázt adott volna – állítják jelenlévők. Így az is sokkal inkább a kollektíva zavart viselkedésének tudható be, mint tulajdonosi nyomásnak, hogy egymás utáni két lapszám címoldalára is miniszterek portréja került (Fazekas Sándor, Simicskó István).

Schmidt provokatív viselkedése akár szolgálhatja azt is, hogy felmondásra ösztönözze a jelenlegi szerkesztőség tagjait, s így még a végkielégítések is megspórolhatók. Főmunkatársuk, Brückner Gergely tényfeltáró újságíró mindenesetre vette a kalapját a szerkbiz bemutatásának napján. S tudomásunk szerint nem ő az egyetlen, aki így tervez tenni. Így akár azok a korábbi jóslatok is beteljesedhetnek, miszerint a habonyista Lánczi lesz a hetilap főszerkesztője.

Forrás: Átlátszó

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.